Świadczenie pieniężne z tytułu pełnienia funkcji sołtysa
W dniu 1 lipca weszła w życie ustawa z dnia 26 maja 2023 r. o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa. Powyższa ustawa określa warunki, tryb przyznawania oraz zasady wypłacania i finansowania świadczenia pieniężnego z tytułu pełnienia funkcji sołtysa.
Świadczenie w kwocie 300 zł miesięcznie, przysługuje osobom, które łącznie spełniły następujące warunki:
1. Pełniły funkcję sołtysa na podstawie ustawy dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2023 r. poz. 40 i 527) przez okres co najmniej dwóch kadencji, nie mniej niż przez 8 lat.
2. Osiągnęły wiek:
a) w przypadku kobiet - 60 lat,
b) w przypadku mężczyzn - 65 lat.
3. Nie były skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione w związku z pełnieniem funkcji sołtysa.
Przy ustalaniu okresu pełnienia funkcji sołtysa nie jest wymagane zachowanie ciągłości pełnienia tej funkcji.
Do okresu pełnienia funkcji sołtysa wlicza się również okres pełnienia tej funkcji przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, jeżeli osoba ta następnie pełniła funkcję sołtysa na podstawie przepisów z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
Wniosek o przyznanie świadczenia składa się w oddziale regionalnym lub placówce terenowej Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego właściwym ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy. Świadczenie w drodze decyzji przyznaje i wypłaca Prezes Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.
Do wniosku o przyznanie świadczenia należy dołączyć zaświadczenie wydane przez wójta/burmistrza właściwego dla sołectwa, w którym wnioskodawca pełnił funkcję sołtysa, potwierdzające okres pełnienia tej funkcji.
W związku z powyższym Burmistrz Miasta i Gminy Mrocza na podstawie posiadanych dokumentów będzie wydawał zaświadczenia o pełnieniu funkcji sołtysa. W przypadku gdyby takie dokumenty nie zachowały się w archiwum Urzędu Miasta i Gminy Mrocza, Burmistrz wyda postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia ze względu na brak danych potwierdzających okres pełnienia funkcji sołtysa. Postanowienie to należy dołączyć do wniosku o przyznanie świadczenia.
Wnioski o wydanie zaświadczenia o pełnieniu funkcji sołtysa przyjmowane będą w Biurze Obsługi Klienta Urzędu Miasta i Gminy Mrocza przy ul. Plac 1 Maja 20, 89-115 Mrocza.
Wszelkich informacji w sprawie uzyskania świadczenia udziela Pani Brygida Majewska ( I piętro Urzędu Miasta i Gminy Mrocza - biuro nr 204 lu pod nr tel. 52 386 74 43 ).
Załączniki: