O warsztacie
01 grudnia 2005r. powstał Warsztat Terapii Zajęciowej. Misją Warsztatu jest przygotowanie osób niepełnosprawnych do aktywnego włączenia się w życie społeczne i podjęcie pracy zawodowej na miarę swoich możliwości. W/w misję realizuje się przez wykonywanie zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej, ogólne usprawnianie, doskonalenie sprawności ruchowej i samoobsługowej pozwalające na uzyskanie niezależności w zaspokojeniu podstawowych potrzeb życia codziennego. W zajęciach uczestniczy 30 osób z niepełnosprawnościami. Rehabilitację zawodową i społeczną w/w osoby odbywają w 6 pracowniach Warsztatu:
Pracownia rękodzielniczo-plastyczna, instruktorem terapii zajęciowej jest pani Anna Dziekan, zadaniem pracowni jest rozwijanie i doskonalenie zdolności manualnych, wyobraźni, spostrzegawczości, koncentracji uwagi z jednoczesnym nauczaniem i utrwalaniem technik terapii zajęciowej.
Pracownia kroju i szycia, instruktorem terapii zajęciowej jest pani Sylwia Walczak, celem terapii w tej pracowni jest doskonalenie umiejętności szycia ręcznego i maszynowego, obsługa owerloka, obsługa hafciarki, w niej uczestnicy uczą się wykonywania różnych ozdób, aplikacji.
Pracownia muzyczno-teatralna, prowadzi ją instruktor terapii zajęciowej mgr Monika Wołowicz, celem pracy jest rozwijanie poczucia rytmu, nauka umiejętności gry na prostych instrumentach muzycznych, kształtowanie komunikacji pozawerbalnej, nauka piosenek, doskonalenie słuchu i mowy, usprawnianie motoryki, nauka wystąpień publicznych.
Pracownia stolarsko-ogrodnicza, instruktor terapii zajęciowej pani Oliwia Adamczyk-Danielewska naucza umiejętności stolarsko-ogrodniczych. Podopieczni wykonują różne prace z drewna i innych materiałów np. ramki, kwietniki, meble ogrodowe na użytek własny. Sadzą rośliny, koszą i pielęgnują trawnik. Przycinają krzewy i drzewka.
Pracownia kulinarna i gospodarstwa domowego, instruktor terapii zajęciowej pani Żaneta Jelińska, pracownia ta zajmuje się kompleksem zagadnień związanych z przygotowaniem posiłków oraz nauką pracy na urządzeniach tj: kuchenka mikrofalowa, żelazko, pralka, zmywarka, kuchenka elektryczna.
Pracownia multimedialna prowadzi ją instruktor terapii zajęciowej mgr Marzena Reggel, w której urządzenia takie jak komputer, kamera, projektor, aparat fotograficzny mają zastosowanie w każdej dziedzinie życia. Znajomość tych urządzeń a szczególnie znajomość obsługi komputera stała się dla ludzi niepełnosprawnych niejednokrotnie oknem na świat, ponieważ internet dał nieprawdopodobne możliwości kontaktu z drugim człowiekiem oraz możliwość wyrównania szans w wielu dziedzinach życia osobom niepełnosprawnym.
Usprawnianiem ruchowym uczestników zajmuje się mgr Dominika Musiał.
Psychoterapię indywidualną i grupową prowadzi psycholog mgr Aneta Komar.
Dokumentacją administracyjno-biurową i sprawami pracowniczymi zajmuje się Jolanta Biniakowska,
za prowadzenie księgowości i sprawozdawczości jednostki odpowiedzialna jest Aleksandra Paliwoda,
kierownikiem TPD KPOR WTZ jest mgr Monika Wołowicz, która zarządza jednostką i nadzoruje jej działalność.
Oprócz zajęć typowych i specyficznych dla w/w pracowni uczestnicy realizują zadania ogólnorozwojowe, edukacyjne, doskonalące i kompensacyjne wyrównujące braki w poszczególnych rodzajach życiowych umiejętności. Uczą się za pomocą różnych technik terapii zajęciowej. Zadaniem prowadzonej rehabilitacji zawodowej w każdej pracowni jest przygotowanie uczestników do pełnienia roli pracownika oraz obowiązków i odpowiedzialności związanych z podjęciem pracy.
Uczestnicy i pracownicy TPD KPOR Warsztatu Terapii Zajęciowej aktywnie uczestniczą w życiu społecznym gminy, powiatu a nawet województwa i kraju biorąc udział w konkursach, olimpiadach, spotkaniach, festiwalach, kiermaszach, przeglądach, szkoleniach, projektach reprezentując małą ojczyznę. WTZ spełnia funkcję edukacyjną, integracyjną, wychowawczą środowiska osób niepełnosprawnych w gminie Mrocza. Dzięki szeroko prowadzonemu procesowi rewalidacji w placówce, kształtowaniu osobowości i ogólnego rozwoju, uczestnicy WTZ uwierzyli w swoją wartość i przydatność w życiu społecznym.